תקנות בנייה ירוקה (תקנה 5281) נכנסה לתוקפה ממש בימים אלו. התקנות מעלות תהיות קשות בכל הנוגע לתפיסת מבני חינוך בהקשר לבנייה ירוקה ובריאות המשתמש. כלומר התלמידים. אם נדייק יותר – הילדים שלנו.מאת: עידית אבו, עיצוב פנים ומרחבי למידה.

תקנות בנייה ירוקה שאושרו לאחרונה מגדירות את המדדים להגרת מבנה ירוק. בעוד כל המבנים מכל סוגי היעודים, יחויבו בכוכב 1, שזה המינימום לכך שהמבנה עומד בתקנה 5281, בתי הספר וגני הילדים יצטרכו לצבור ניקוד כולל של 40 נקודות, שזה הרבה מתחת למינימום. להדגיש כי כוכב 1 שווה 55 נקודות.

מה זה תקנה לבנייה ירוקה? 

התקן הישראלי לבנייה ירוקה הינו תקן המציע קטגוריות לבחינה ומדדים להגדרת מבנה ירוק. הקטגוריות מתייחסות לנושאים כגון: שימוש בחומרים לא מזהמים, אנרגיה, מים, פסולת, בריאות, תחבורה ועוד. בקטגוריה מוגדרים גם נושאי משנה לבחינה הכוללים קריטריונים למדידה ולהערכה. התקן מעניק ניקוד עבור עמידה בדרישות המפורטות בקריטריונים. צבירת ניקוד תזכה פרויקט בהגדרה "בניין ירוק" כאשר הדירוג (1-5 כוכבים) נקבע בהתאם לנקודות שנצברו.  (מתוך המועצה הישראלית לבנייה ירוקה). 

צבעים ירוקים
שימוש בצבעים איכותיים. עיצוב עידית אבו. צילום: שי אפשטיין

התקנה תחויב באופן הדרגתי ותמומש עד ספטמבר 2023 בהתאם לייעוד המבנה.

תכליתו של התקן הישראלי לבנייה ירוקה, היא לגרום לבנייה ידידותית לסביבה ובריאה למשתמש. תוך שהיא מעודדת חסכון במשאבים כמו צריכת חשמל, מים. מעודדת מיחזור פסולת ומשפרת את תנאי המחייה בבניין. התקן כולל מנעד רחב של קריטריונים לבדיקה, ומזכה את המבנה בניקוד מותאם. על מנת להגיע לכוכב 1 על המבנה לזכות ב 55  נקודות. כמובן שככל שהניקוד עולה, כך יזוכה המבנה ביותר כוכבים, עד חמישה מקסימום, כאשר הניקוד המירבי לחמישה כוכבים הוא 90.

הפעימה הראשונה של תקנה 5281 נכנסה לתוקפה בראשון במרץ 2022. פעימה זו כוללת מבני מגורים ומבנים ציבוריים, כפי שניתן לראות בטבלה המצורפת ( על פי המועצה הישראלית לבנייה ירוקה)

 

מגורים בניין רב קומות דירוג בניין
משרדים מעל 5000 בניין ירוק כוכב 1
מסחר מעל 5000 בניין ירוק כוכב 1
בית חולים מעל 3000 בניין ירוק כוכב 1
מרפאה מעל 1000 בניין ירוק כוכב 1
אכסון תיירותי מעל 5000 בניין ירוק כוכב 1
בניין התקהלות ציבורית, למעט בניין התקהלות ציבורית שמקימה רשות מקומית מעל 1000 בניין ירוק כוכב 1
מוסד חינוך להשכלה גבוהה מעל 1000 בניין ירוק כוכב 1
בית ספר, גן ילדים מעל 1000 ניקוד כולל של 40


בפעימה השנייה, החל מספטמבר 2023, יחויבו בכוכב אחד מבני מגורים בבנייה רוויה, מבני תיירות בגודל של 1,200 עד 5,000 מ"ר ומבני משרדים ומסחר בין 1000 ל- 5000 מ"ר, כולם מחויבים בכוכב 1 לפחות.

חובה חלקית עבור בתי ספר וגני ילדים

בניגוד ליתר המבנים שמחויבים כולם בכוכב 1 לפחות, בתי הספר וגני ילדים לא יחויבו בכוכב כלל וכלל, אלא רק ידרשו לצבור 40 נק' לפי תקנה5281, שזה כאמור 15 נקודות מתחת למינימום.

מזה אומר בפועל?

ניקוד ירוד, מתחת לכוכב אחד, משמע התפשרות בחומרי הבנייה ובחירה בחומרים הזולים בכסף ומן הסתם פחות איכותיים ופחות ופחות ירוקים או ידידותיים לסביבה.  יש מחיר שנשלם בעד הבחירה בבנייה שאינה איכותית, הוא מחיר כבד, שאינו נמדד בכסף, אלא בבריאות הפרטית של ילדינו, ואם נחשוב כקהילה שיתופית, אז הפגיעה היא במדדים הרבה יותר רחבים עד גלובלית.

בשנים האחרונות, מערכת החינוך עוברת שינויים גדולים ומשמעותיים כך שמונחים כמו חדשנות בחינוךמרחבי למידה חדשניים, קהילות לומדים, למידת חקר, גלובליות ושיתופיות הפכו למילים שגורות בפי אנשי חינוך והקהילה הסובבת אותם. יותר מהכל מערכת החינול מבינה את החשיבות של  יצירת מרחב המממש את תחושת ה WELLBEING  של הילדים ואנשי החינוך גם יחד. כל זאת יחדיו מהווים את הבסיס ללמידה אפקטיבית, רלוונטית ומשמעותית עבור הילדים.

כך שלא ברור כיצד ערכים אלו מתנגשים עם השלכות תקנה 5281 לבנייה ירוקה, במיוחד כאשר במערכת החינוך מעריכים ומעודדים בתי ספר ירוקים ומי שמשלם עבור הבנייה בפועל הן הרשויות המקומיות. כיצד יפעלו עיריית חולון או עיריית בת ים או עיריית תל אביב הגדולה והאם שוב ילדי הפריפרייה יזכו לאיכות בנייה ירודה.

מרחב למידה ירוק
שימוש בחומרים איכותיים בריא יותר לילדים. עיצוב: עידית אבו. צילום: דקל אבו

 

מרחב למידה גמיש וירוק
מגון שימושים באותו המרחב. עיצוב עידית אבו. צילום: שי אפשטיין