קרדיט צילום: דוברות מש"מ

לאחר חודשים של מאבק עיקש עבור ציבור תומכות החינוך בישראל, הרפורמה מחוללת שינוי יסודי בתפיסת המקצוע: העברת תומכות החינוך לקדמת הצוות החינוכי בגיל הרך, ושיפור משמעותי בשכר ובתנאים יותר מ-60 אלף עובדות ועובדים כולל תוספות ומענקים ייחודיים, אשר ייתנו מענה למצוקת כוח האדם ברשויות המקומיות.

 

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי: "הצלחנו להביא לבשורה אדירה עבור כלל תומכות החינוך בישראל. לאחר חודשים ארוכים של דיונים, ההסכם החדש מביא לשיפור בכל היבטי התעסוקה והשכר של תומכות החינוך כולן ללא יוצא מן הכלל ומתקן עוול של שנים. מערכת החינוך בישראל תוכל להתחיל להרים את הראש ולהתאושש".

ארנון בר-דוד, יו"ר ההסתדרות: "הבאנו בשורה לעשרות אלפי עובדות, עם עלייה בשכר, הכשרות מקצועיות ומנגנון קידום אפקטיבי".

חודשים ארוכים של מאבק ממושך ומשא ומתן אינטנסיבי של מרכז השלטון המקומי עבור ציבור תומכות החינוך ( סייעות ) הסתיימו בבשורה גדולה: הבוקר ( ג' ) נחתם הסכם הרפורמה בשכר ובתנאי ההעסקה של תומכות החינוך ברשויות המקומיות. ההסכם נחתם בין מרכז השלטן המקומי, ההסתדרות ומשרד האוצר.

הרפורמה תקדם באופן משמעותי את מעמדן של כ-60,000 תומכות החינוך, תעביר אותן לקדמת הצוות החינוכי של הגיל הרך ותחולל שינוי יסודי בתפיסת המקצוע, מ-סייעת לתומכת חינוך, בין היתר גם על ידי ההכשרות וההשתלמויות המקצועיות. ההסכם יתמרץ עובדות חדשות להצטרף כצוות חינוכי משמעותי במערכת החינוך לגיל הרך מתוך מטרה לפתור את מצוקת כוח האדם בקרב הסייעות בשלטון המקומי.

ההסכם נחתם במעמד יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, מ"מ יו"ר ההסתדרות רועי יעקב, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות חיים ביבס, סגן בכיר לממונה על השכר יוני פת ויו"ר הסתדרות המעו"ף עו"ד גיל בר-טל.

ארנון בר-דוד, יו"ר ההסתדרות: "הבאנו בשורה לעשרות אלפי עובדות, עם עלייה בשכר, הכשרות מקצועיות ומנגנון קידום אפקטיבי".

יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס: "היום הצלחנו להביא הישג היסטורי וחשוב עבור כלל תומכות החינוך בישראל. לאחר חודשים ארוכים של דיונים, לחצים ומאמצים, אנחנו יוצאים עם בשורה עבור 60,000 נשים ובתי אב בישראל.

תומכות החינוך לא יהיו יותר שקופות במערכת. אנחנו מעבירים אותן לקדמת הצוות החינוכי של הגיל הרך, כך שמערכת החינוך בישראל תוכל להתחיל להרים את הראש ולהתאושש. ההסכם החדש מביא לשיפור בכל היבטי התעסוקה והשכר של תומכות החינוך כולן ללא יוצא מן הכלל ומתקן עוול של שנים.

יצרנו לראשונה מודל תמרוץ אמיתי לרצף עבודה לאורך כל השנה, בנינו אופק ומסלול לקידום תעסוקתי עם הכשרות מקצועיות ותכנית לימודים. נלחמנו, יחד עם ההסתדרות עבור הרפורמה המקיפה ואנחנו מברכים את הצדדים המעורבים. אני רוצה להודות ליו״ר ההסתדרות ארנון בר דוד, לממונה על השכר במשרד האוצר, ולחגית מגן, ראש מנהל שכר והסכמי עבודה במרכז השלטון המקומי, על חודשים ארוכים של מו"מ ממושך שמגיע לשיאו היום בחתימה על ההסכם".

 

עיקרי ההסכם:

תוספת שכר: שכר היסוד של תומכות החינוך יועלה ביותר מ-20% ויעמוד מעתה על 7,000 שקל עד 8,000 שקל למשרה מלאה לעובדת מתחילה ללא ותק, וע"פ החלוקה הבאה:

שכר הבסיס של תומכת חינוך מיוחד יועלה ל–8,000 שקל.

תוספת וותק חודשית לשכר בסך 50 שקלים לכל שנת וותק, עד ל-40 שנות וותק.

 קידום ופיתוח מקצועי: ההסכם מסדיר את פיתוח הפרופסיה המקצועית של תומכות החינוך ועל קידום המקצועיות על-ידי השתלמויות והכשרות שבגינן יזכו לתוספת רמה מקצועית שלבין 400  ל- 1,600 שקלים, בהתאם לרמה המקצועית.

קיצור שבוע העבודה: שבוע העבודה יקוצר ל-40 שעות לאורך תקופת ההסכם שבסיומה תיבחן האפשרות לקיצור בשעה נוספת. בהמשך מתוכנן קיצור נוסף ל-39 שעות שבועיות, במידה שלא יהיה מחסור במספר הסייעות בשנת 2027. המהלך יגדיל את ערך השעה למשרה מלאה, ויאפשר איזון ראוי יותר בין בית לעבודה.

תמריצי  התמדה:  תמריץ התמדה חודשי של  עד 600 שקל לתומכת חינוך שלא תיעדר מעבודתה, וכן מענק שנתי של 1,000 שקל לתומכת חינוך שנעדרה עד 10 ימי מחלה במצטבר.

החלפת גננת: תומכת חינוך שמחליפה גננת תהיה זכאית ל-200 שקל בכל יום, בנוסף על שכרה.

לוח חופשות ותגמול: לוח החופשות יותאם לזה של משרד החינוך, לצד תגמול נוסף בגין עבודה בפגרת הקיץ ובחופשות החגים (במגזר היהודי – חנוכה ופסח, במגזר הערבי  – חופשת החורף והאביב).

הטבות נוספות בהסכם: קצובת ביגוד שנתית,  ובניה של  מסלול הכשרה של תומכות חינוך לתואר אקדמי בחינוך במסלול "אופק בתנועה" בסבסוד משמעותי של המעסיקים.