תחום השתלת האיברים הוא אחד התחומים הרפואיים המתקדמים והחשובים של ימינו. הוא מאפשר לנו לרפא ולשפר את חייהם של אנשים שבעבר לא הייתה להם שום תקווה, דרך איברים בריאים של תורם חי או של תורם מת.

השתלת הכבד, בהקשר זה, היא פרוצדורה מתקדמת במיוחד, מורכבת ומצילת חיים. עם זאת, לא כל מי שסובל ממחלת כבד יכול לעבור השתלה, וכדאי להכיר את הקריטריונים הקיימים לביצוע הפרוצדורה הזאת.

כיצד מבצעים השתלת כבד?

השתלת כבד היא הליך כירורגי מתקדם וממושך (כ-6 שעות בממוצע), שמתבצע דרך חתך עליון בבטן, וכולל כריתה של הכבד החולה, והחלפתו ברקמת כבד בריאה מתורם. במרבית המקרים, הכבד ייתרם מחולה מת שמתאים לתרומת האיבר, אך כיום בתחום ההשתלות ישנן גם אפשרויות אחרות. במידה והנתרם הוא ילד, ניתן לבצע השתלת כבד מוקטנת ולהשתמש בחלק של 20% מרקמת כבד בריאה של אדם חי ובריא, שבהחלט יכולה לשמש ככבד עבור ילד מתחת לגיל 12. גם עבור מבוגרים, כבד נתרם אחד יכול לשמש ל-2 נתרמים שונים.

מה הקריטריונים לביצוע ההשתלה, ומי זכאי להשתלה?

מאחר ואין היצע בלתי נגמר של כבדים להשתלה, ישנם קריטריונים הקובעים מי בדיוק זכאי להשתלת כבד, וליתר דיוק – עבור מי הסיכון לחיים ללא השתלת כבד בנקודה ספציפית הוא גבוה מספיק בכדי להצדיק את ביצוע ההשתלה. החולים הזקוקים להשתלה בדרך כלל סובלים ממחלות כבד קשות. בילדים הדבר נובע ממחלה בשם Biliary Atresia – חוסר התפתחות של דרכי המרה הכבדיות. במבוגרים, השתלה תהיה נחוצה בכל מצב הגורם לשחמת כבד, וכן במצבים של דלקת כבד חריפה (הפטיטיס) ממקור ויראלי או אוטו-אימוני, סרטן הכבד ועוד.

השתלת כבד
צילום: PIXABAY

הקריטריונים לביצוע ההשתלה נקבעים על ידי מדד מעבדתי הקרוי MELD –  קיצור של Model for End-Stage Liver Disease, או מודל לניבוי מחלת כבד סופנית. הקריטריונים שהמדד מתחשב בהם הם בעיקרם מעבדתיים וקליניים:

הציונים שניתן לקבל במדד נעים בין 6 ל-40, והציון שניתן מייצג את סיכוי ההישרדות לתקופה של 3 חודשים ללא השתלת כבד. ציון נמוך של 9 ומטה, מייצג סיכוי של למעלה מ-90% לשרוד ב-3 החודשים הקרובים ללא השתלת כבד. ציון של 40 ומעלה מייצג סיכוי של פחות מ-30% לשרוד ללא השתלת כבד. ככל שציון ה-MELD גבוה יותר, כך המטופל מקבל קדימות ברשימת ההמתנה להשתלת כבד. בנוסף, ישנן התוויות-נגד להשתלת כבד – מטופל עם שחמת על רקע צריכת אלכוהול שעדיין צורך אלכוהול, זיהום פעיל ובלתי נשלט, מחלת סרטן מתקדמת וגרורתית, וכן מחלות לב וריאה מתקדמות, שמקטינות את הסיכוי של המטופל לשרוד את הניתוח.

איך נראית רשימת ההמתנה להשתלת כבד?

רשימות ההמתנה להשתלת כבד מחולקות לפי גיל המטופלים. ישנה רשימה לגילאי 12 ומטה ולגילאי 12 ומעלה. מעבר לכך, הרשימות מחולקות גם לפי סוג דם, שצריך להתאים לסוג הדם של התורם. לאחר מכן, רשימת ההמתנה מסודרת לפי חומרת מדד ה-MELD, כשציון גבוה יותר מעלה את המטופל גבוה יותר ברשימת ההמתנה.

כאשר מגיע כבד לתרומה, ראשית בודקים האם יש חולה שמוגדר ב"סטאטוס 1" – כלומר במצב דחוף שבו הצפי לחיים ללא השתלה הוא של פחות משבוע. אם יש חולה כזה עם סוג דם תואם – הוא מקבל את הכבד. אם אין, הכבד הנתרם ילך למי שממוקם הכי גבוה ברשימת ההמתנה התואמת לסוג הדם ולגיל המטופל.

אם אתם זקוקים להשתלה או חושבים שאתם זקוקים לה – הקפידו לפנות לרופא המטפל ודעו היטב מה הזכויות שלכם.