מגפת ההשמנה שמקיפה כיום את האנושות לא פוסחת גם על הכלבים. ואכן, יש כלבים לא מעטים שמפתחים משקל יתר. הגורמים להשמנת יתר הן חוסר פעילות גופנית, הפרעות הורמונליות, גנטיקה וכן תזונה לקויה. כמו כן כלב שחווה פציעה או מחלה ועובר תקופת התאוששות עלול להשמין כתוצאה מחוסר פעילות גופנית.

תמונה: FreePik

הנזקים של השמנת יתר

כפי שכולנו יודעים עלייה מוגזמת במשקל פוגעת בבריאות וגוררת נזקים רבים. בין היתר יגרור עודף משקל החמרה בבעיות לב, בעיות בלחץ הדם, סוגי סרטן שונים וכן בעיות בעורקים. היות והנזקים של ההשמנה ממשיים חשוב מאוד למנוע מצב כזה, ובמידה והכלב שלכם אכן ספח לגופו משקל עודף – יש לטפל בעניין. חוקרים רבים סוברים שהמזון שהכלב צורך גורם לו לעלייה במשקל ואותם חוקרים ממליצים על רכישה של מזון איכותי כמו רויאל קנין לכלבים או אקאנה.

איך נדע האם הכלב אכן סובל מהשמנת יתר?

אמנם יש מקרים בהם ניתן לראות את סימני ההשמנה בעיניים. אבל לעיתים בעלי הכלב לא ישימו לב לעניין, כיוון שמדובר על תהליך שמתרחש בהדרגה. הכלב לא קם ביום אחד בהיר שמן מהרגיל… לכן כדאי לשאול אדם אשר לא רואה את הכלב ברמה יומיומית האם הכלב שלכם השמין לאחרונה.

יש סימנים נוספים שעלולים להצביע על השמנת יתר, והם: ירידה בכושר הגופני, ריצה איטית מהרגיל והתנשמויות. כמו כן התנהלות עצלה ואיטית במהלך היום. אמנם תופעות אלו עשויות להצביע על השמנת יתר, אבל הן עשויות להיות גם סימפטומים למחלות. ההמלצה היא לפנות לבדיקת ווטרינר אחת לשנה ואפילו לעיתים קרובות יותר. כך ניתן לעקוב גם אחר המשקל וההזנה של הכלב.

תכנית בריאות לכלב

אם הכלב צריך לרדת במשקל כדאי לפנות לווטרינר כדי לבנות תכנית בריאות מתאימה. אבל גם אם אתם מעוניינים לשמור על הבריאות של הכלב ולמנוע עלייה במשקל, מומלץ לעשות זאת. התכנית תהיה מורכבת ממערכת אימונים מתאימה ליכולותיו של הכלב, כמו כן תכלול התכנית דיאטה מתאימה לגזעו ולגודלו של הכלב.

לאחר שיש לכם תכנית בריאות חשוב לשים לב לנהל את יומו של הכלב בהתאם להנחיות, ולהימנע מלחשוף אותו למזון כמו חטיפים יבשים לכלבים שבשלב הראשון רק יגרמו לו לעלייה ניכרת במשקל. כמו כן יש לדעת כמה צ'ופרים ניתן לתת לכלב בלי להכניס אותו לסיכון של השמנה