קרדיט תמונה FREEPIK

כל מי שמחזיק בביתו חיית מחמד, יודע שאין כמעט דבר המשתווה לשמחת הפגישה בינו לבינה, בכל פעם מחדש. אפילו אם רק ירדנו להשליך את האשפה, הם מספיקים להתגעגע אלינו ולקבל בשמחה את פנינו.
אהבתן, שאינה תלויה בדבר, מעניקה כוח, שמחת חיים, מפחיתה מתחים ואפילו יודעת לסייע לילדים לפיתוח רגשות אמפטיה, חמלה ושאר המיומנויות החברתיות הנחוצות. במחקרים שנערכים ברחבי העולם עולות עוד ועוד תוצאות שמוכיחות שישנה השפעה טובה, ומבריאה, לנוכחותם של בעלי החיים בחיינו.

השפעות בריאותיות

תוצאות מחקרים מראות שבהשוואה לאנשים שאינם חיים בצמוד לבעלי חיים, בעלי חיות המחמד חווים חוויות משמעותיות יותר של רווחה נפשית, חשים שהם בעלי יכולת התמודדות מול מצבים שליליים וחווים תחושות של אופטימיות בזמן מחלה או אפילו בזמן הסגרים שחווינו.

השפעה פיזית

הוכח שאינטראקציה עם בעלי חיים מפחיתה משמעותית את רמות הקורטיזול (הורמון הלחץ) ומורידה לחץ דם. המחקרים אף הראו שאנשים מבוגרים, שחוזרים הביתה לאחר מחלה, מרגישים מעודדים ובעלי ביטחון רב יותר בסיכויי החלמתם, לעומת אנשים שאינם מחזיקים חיות מחמד. המחקרים התייחסו גם לאנשים שמגדלים דגים והראו שאפילו צפייה בדגים באקווריום – מפחיתה מתח ומרגיעה.

פעילות גופנית וחברתית

הליכה עם הכלב, שלוש פעמים ביום, מסייעת לשימור הפעילות הגופנית והחברתית. בעלי כלבים נמשכים זה לזה, והמפגשים בגינות הכלבים מפיגים לא אחת בדידות ויוצרים חברויות חדשות.

בעלי חיים עוזרים לתלמידים

מחקרים גילו שלכלבים למשל, היכולת לסייע לילדים כאמצעי עבור טיפול ב-ADHD, ולמקד את תשומת הלב שלהם בעיסוק מסוים. החוקרים זמנו שתי קבוצות, של ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז, למפגשים קבוצתיים בני 12 שבועות.
למפגשים עם הקבוצה הראשונה הובא כלב טיפולי לכל אחד מהמפגשים.
למפגשים עם הקבוצה השנייה הביאו בובות פרווה בצורת כלבים.
בתום אותם 12 שבועות, הראו הילדים שבקבוצה הראשונה, (שפגשו בכלב) כישורים חברתיים טובים יותר, יכולת שיתוף פעולה ואף הפגינו פחות ופחות בעיות התנהגותיות, מאשר הילדים שבקבוצה השנייה, אצלם כמעט ולא חלה התקדמות

על הספקטרום

מחקרים שונים גילו שילדים על הספקטרום האוטיסטי , היו רגועים יותר, כשנתנה להם האפשרות לבלות 10 דקות יומיות בחברת ארנבת או אוגר, תחת פיקוח. במהלך הזמן צרפו למשחק עם החיה עוד ילדים, ובתום המחקר התברר שהילדים היו רגועים יותר. רמת האינטראקציה החברתית שלהם עלתה, רמת החרדה ירדה, והם היו פתוחים יותר, לחברתם של בני גילם.

כלבים לעזרת חולים

לא אחת כלבי טיפול מובאים לבתי חולים או לבתי אבות, כדי לעזור להפחית את הלחץ והחרדה של המטופלים.

גם דגים

מחקר שנערך לאחרונה הראה שטיפול בדגים הצליח לסייע לילדים ובני נער לנהל את מחלת סכרת סוג 1.
קבוצת בני נער נתבקשה לטפל בדגים פעמיים ביום. להאכילם, לוודא שטמפרטורת המים נכונה להם ומפלס המים תקין.
הם ניהלו יומן טיפול בדגים – לצד היומן שניהלו לבדיקת רמת הגלוקוז בדמם.
קבוצה אחרת, לא קבלה דגים אך התבקשה לנהל את המחלה על ידי רישום עקבי.
התוצאות הראו שהקבוצה שצריכה הייתה לטפל בדגים, פתחה משמעת טובה יותר בבדיקות הגלוקוז ורישומן.

לסיכום

לא מעטים הם המחקרים שנעשו על האינטראקציה בין אדם לכלב והשפעתו על האדם ובין בני האדם לחיות המחמד. כל התוצאות הראו שהימצאותו של הכלב או החתול, מסייעת פעמים רבות בהקלה על מחלות דיכאוניות. עוד גילו במחקרים שגם מפגשים קצרים אך קבועים עם כלבים, עשויים להפחית משמעותית רמות חרדה. לחיית המחמד נוכחות מנחמת, לא שיפוטית ועצם הידיעה שהיא זקוקה לך לא פחות משאתה זקוק לה, מסייעת לוויסות הרגשות תוך כדי התמודדות עם מצבי לחץ.