קרדיט לתמונה Freepik

בחירת מוצרים לחיסכון והשקעה תלויה כמובן בתנאים הכספיים שלכם – המצב הנוכחי, היעדים, מידת הגמישות וכו' – אך לא רק. כאשר אתם רוצים להחליט איפה לשים את הכסף שלכם, עליכם להתחשב גם בתנאים חיצוניים, שאינם קשורים אליכם, או במילים אחרות בתנאי השוק. תרחישים כלכליים שונים יכולים להשפיע על בחירת מוצרי חיסכון באופן משמעותי, וחשוב להבין את המדדים השונים ואת השפעתם האפשרית.  הנה שישה תרחישים נפוצים שיסייעו לכם לתפוס את המשמעות של תנאי השוק.

סביבות בריבית גבוהה

בשוק שבו הריביות גבוהות, חשבונות חיסכון ופיקדונות הופכים לאטרקטיביים יותר. שיעורי הריבית הגבוהים יותר שהם מציעים יכולים להוביל לגידול ניכר יותר על החסכונות שלכם, מבלי לחשוף אתכם לסיכונים גבוהים. בתרחישים כאלה, מומלץ לשקול הקצאה מחדש של סכומים שנמצאים בחשבונות עם תשואה נמוכה לאפשרויות בעלות ריבית גבוהה יותר.

סביבות בריבית נמוכה

לעומת זאת, כאשר הריבית נמוכה, האטרקטיביות של חשבונות חיסכון מסורתיים פוחתת. בזמן כזה אתם אמורים לבחון כלי חיסכון אחרים, כגון השקעה באג"ח, מניות קרנות נאמנות, שעשויות להציע תשואות גבוהות יותר. עם זאת, חשוב לקחת בחשבון את הסיכון המוגבר הקשור לאפשרויות אלו.

שווקים שוריים

במצב של שוק שורי, כאשר מחירי המניות עולים, השקעה במניות או בקרנות נאמנות יכולה להיות מועילה. הפוטנציאל לתשואות גבוהות גדול יותר בשוק משגשג. עם זאת, חיוני להישאר מודעים לסיכונים ולא להתעלם מחשיבות הגיוון, כדי להפחית את התנודתיות הפוטנציאלית בשוק.

שווקים דוביים

בשוק דובי, שבו מחירי המניות יורדים, מוצרי חיסכון בטוחים יותר כמו אג"ח או קרנות חוב באיכות גבוהה עשויים להתאים יותר. הם מציעים יותר יציבות ומסייעים לשמור על הון במהלך מיתון בשוק. זו עשויה להיות גם הזדמנות לקנות מניות במחירים נמוכים יותר, תוך התחשבות ביעדי השקעה ארוכי טווח.

תקופות אינפלציוניות

בזמן אינפלציה גבוהה, הערך האמיתי של הכסף יורד, וזה משפיע על כוח הקנייה של החסכונות שלכם. בתקופות כאלה, חשוב לשקול מוצרי חיסכון שמסוגלים לעלות על האינפלציה, כגון מניות, נדל"ן או סחורות.

תקופות מיתון

בתקופות של מיתון, חשוב לתעדף נזילות ושמירה על הון. ניירות ערך ממשלתיים לטווח קצר, חשבונות חיסכון עם תשואה גבוהה, או אפילו שמירה על חלק מהתיק שלכם במזומן או בשווי מזומן יכולים לספק את הביטחון והנגישות הדרושים.

כל תרחיש בפני עצמו

אנחנו מקווים שכעת אתם מבינים כי תנאי השוק משפיעים באופן משמעותי על בחירת מוצרי החיסכון. בין אם מדובר בהתאמה לשינויים בריבית, בשוק המניות או במדד המחירים, אסטרטגיית החיסכון שלכם צריכה להיות גמישה ולהגיב לשינויים הכלכליים. הישארו מעודכנים, על מנת שתוכלו לוודא בכל עת שהחסכונות שלכם ממשיכים לעבוד עבורכם ביעילות, ללא קשר לתנאים החיצוניים

בשורה התחתונה, חיסכון מוצלח תלוי בקבלת החלטות מושכלות שמתאימות ליעדים הפיננסיים שלכם.