קרדיט תמונה: FREEPIK

תחום הנדסת התעשייה והניהול הוא ענף שלם המהווה את הקישור בין נושאים שונים ובהם הנדסה, ארגון, ניהול וכלכלה של עקרונות הנדסאים וטכנולוגיים בתעשייה. הנדסאי התעשייה והניהול הוא האדם האמון על הקשר בין המכונה ובין האדם, ומי שרואה בעצמו אדם המתאים להשפיע, לתכנן ולנהל, ימצא שמסלול הלימודים הזה מתאים לו במדויק. אילו כלים רוכשים בלימודים, למי הם מתאימים ומה מצפה לבוגרי הלימודים בשוק התעסוקה? כל התשובות בהמשך.

אילו כלים רוכשים בלימודים?

בלימודי הנדסאי תעשייה וניהול הנם לימודים מקיפים במיוחד לתעודה. הסטודנטים מצטיידים במהלך הלימודים בכלים רבים שיסייעו להם בהמשך הדרך לעסוק בניהול שרשראות אספקה, בניהול חומרים ומערכות ייצור, ביזמות ובניהול פרויקטים מסוגים שונים, בפיקוח ייצור, בניהול רכש וסחר בינלאומי. למעשה, הכלים הניתנים במהלך הלימודים יסייעו לעשות שימוש במערכות ממוחשבות מתקדמות מסוגים שונים ויכולת לספק פתרונות לא שגרתיים בתחומים טכנולוגיים רבים עם הקשרים לוגיסטיים, כלכליים ותפעוליים.

הלימודים כוללים לא מעט נושאי לימוד, כולם ממוקדים ורלוונטיים לעבודתו של הנדסאי התעשייה והניהול. בין היתר לומדים על פסיכולוגיה ארגונית, על תורת ההחלטות, על ניהול מידע, על מערכות מידע ניהוליות, ניהול תפעול ושיווק, על מערכות מידע מסוגים שונים, ניהול פרויקטים בסדרי גודל משתנים, סטטיסטיקה יישומית, ראייה ממוחשבת, גרפיקה, לוגיסטיקה, כריית מידע, שימושי מחשב הסתברות, הנדסת תוכנה ועוד.

למי הלימודים מתאימים?

לימודי הנדסאי תעשייה וניהול מתאימים לאנשים ממקצועות שונים המעוניינים להרחיב את הידע שלהם ולפתוח לעצמם אפשרויות תעסוקה רבות, אלה יכולים להיות אנשים עם זיקה לתחום, למשל כמו מהנדסים או אנשי מחשבים וגם מדענים. תוכנית הלימודים מתאימה לאנשים שרוצים לעסוק בתחום, בצד הפרקטי שלו. אנשים אלה צריכים להיות בעלי יכולות טכניות והבנה הנדסית ומדעית, הם צריכים להיות רציניים ובעלי גישה טובה עם אנשים ולהתברג בתפקידי ניהול משמעותיים בתעשייה. כמובן שגם אנשים ללא רקע או עבודה קודמת בתחום יתאימו למסגרת לימודי הנדסאי תעשייה וניהול אך רצוי שיחזיקו בכל אותן תכונות אופי ויכולות כדי שיצלחו את הלימודים וכמובן יתקדמו בתחום בסיומם.

מהו האופק התעסוקתי המצפה לבוגרים?

עוד לפני שנדבר על התפקידים השונים שניתן למלא בסיום הלימודים, נדבר על הביקוש בתחום. בעבר הרחוק היו רק מהנדסים, אך במהפכה התעשייתית עלה הביקוש למהנדסים וכך נולד מקצוע ההנדסאות שמצליח למלא את החלל החסר והצורך בתעשייה. עם זאת, הטכנולוגיות ממשיכות להתפתח, התעשייה רק הולכת וגדלה, וכך גם הביקוש לכל אותם הנדסאים.

בוגרי הלימודים משתלבים בתפקידים הן כשכירים והן כעצמאיים במגוון רחב של משרות, בין היתר כמנהלי תפעול, מנהלי פרויקטים, מנהלי מערכות הפצה, מנהלי מחסנים וזאת בתעשיות השונות ובהן תעשיית מזון, תעשיית הפרמצבטיקה, תעשיית האלקטרוניקה, תעשיית הייצור והמסחר ואף בעולמות התקשורת ועוד.

שכרם של הנדסאים אינו גבוה כשל שכרם של מהנדסים, אך מי שיבקשו לאחר הלימודים להמשיך ללימודי מהנדסים לתואר ראשון יזכו להקלות רבות. במהלך השנים הראשונות לתעסוקה בתחום השכר אינו גבוה ועומד על ממוצע השכר במשק, ולאחר חמש שנים ומעלה ישנה אפשרות להרוויח שכר שעומד על בין 11,000 ל-16,000 ₪ בחודש, זאת בהתאם לתפקיד אותו ימלאו הבוגרים.