מהו מחשבון התפתחות תינוקות?

מדובר במחשבון שנועד לסייע להורים לדעת באיזה אחוזון נמצא\ת התינוק\ת שלהם בממדים שונים, בהתאם לגיל. אחוזון הוא המיקום של המדד ביחס לתינוקות אחרים בני אותו גיל, כאשר ככל שמספר האחוזון עולה, כך גם הילד גדול יותר\שוקל יותר וכד’. הנה דוגמא: אם היקף הראש הוא באחוזון 97%, המשמעות היא שרק 3% מהתינוקות הם בעלי  ראש גדול יותר, אם האורך הוא באחוזון 50%, המשמעות היא שחצי מהתינוקות ארוכים יותר וההיפך. למען הסר ספק – הנתונים מסתמכים על עקומת הגדילה ע"פ ארגון הבריאות העולמי (WHO), כך שמדובר במדד אמין למדי.

האם מומלץ להשתמש במחשבון?

חשוב מאוד לציין שאין תחליף למעקב בטיפת חלב, שכן המעקב בטיפת חלב נעשה על ידי אחות מוסמכת. עם זאת, לשימוש במחשבון התפתחות תינוקות יש כמה יתרונות אשר הופכים אותו למומלץ מאוד לשימוש

האם המחשבון מדויק?  

מחשבון אמין אשר לוקח בחשבון את עקומת הגדילה העולמית המקובלת כאמור, הוא כלי מדויק מבחינת חישוב האחוזונים. עם זאת, כמו שלכל אחד גובה שונה ומשקל שונה ומבנה גוף שונה וכד’, כך גם לתינוקות. לכן לתינוק שנמצא באחוזון נמוך מבחינת האורך אין בהכרח בעיה בגדילה. המחשבון נועד בעיקר כדי לסייע להורים להיות במעקב שגרתי, אולם במידת הצורך רצוי ומומלץ לפנות לצוות רפואי להיוועצות, במידה וישנן שאלות על תוצאות מסוימות או דפוסים מסוימים שאינם על פי הממוצע בגדילה. על כל פנים, ישנם עוד הרבה פרמטרים שמצביעים על התפתחות תקינה של ילדים, ואין להזניח אותם כמובן.

מחשבון
צילום : FREEPIK