מחלות נפשיות הן מחלות לכל דבר ומאופיינות בסימנים פיזיולוגיים המחייבים טיפול תרופתי. הנפש שלנו שברירית, וממש כמו הגוף, גם היא יכולה להינזק עם השנים, לסבול מצלקות, טראומות והפרעות שונות, בין אם מולדות וגנטיות ובין אם נרכשות. אז מתי נדע שהגיע הרגע המתאים לפנות לפסיכיאטר כדי להתייעץ על טיפול? כדאי להמשיך לקרוא.

קרדיט תמונה FREEPIK

מתי מומלץ לפנות לפסיכיאטר למטרות ייעוץ?

כמעט בכל המקרים, ההחלטה לפנות לפסיכיאטר אינה קלה, לא מעט אנשים מסתייגים מכך תקופה ואף חוששים מפני הסטיגמה החברתית ולפעמים החשש מוצדק, החברה לא תמיד סלחנית כלפי אנשים עם פציעות נפשיות, בוודאי לא כמו שהיא סלחנית כלפי אלו שפונים לרופא בשל פציעות פיזיות. לקראת אותה החלטה כדאי לחשוב לעומק על ההשלכות שיכולות להיות לאי פנייה לפסיכיאטר. לעיתים קודם לכן כבר היה טיפול פסיכולוגי, ושם הומלץ על פנייה לטיפול או אבחון פסיכיאטריים, במצב כזה אין בכלל שאלה לגבי האבחון או הטיפול, שכן ישנה כבר אינדיקציה לצורך בהם.

אם בכל זאת ישנה התלבטות, כדאי לבחון אותה לפרטים ולהבין מה גורם לה, האם נאמר לך או שיש לך תחושה ששיפור משמעותי יתקבל באמצעות טיפול תרופתי תומך? האם החשש נובע בגלל הסטיגמה שיש על אנשים המטופלים בטיפולים פסיכיאטריים? כדאי לזכור שהטיפול הפסיכיאטרי הוא ממוקד ואינו נוטה להיות ארוך אלא טיפול נתמך במקביל לטיפול הפסיכולוגי. אם קיים חשש מפני תופעות לוואי של תרופות שונות, כדאי להתייעץ ולהבין את המשמעות של אי נטילת תרופות אלה וההשפעות של אי הטיפול על החיים.

ההמלצה לפנות לטיפול פסיכיאטרי בדרך כלל מתקבלת על ידי הרופא המטפל או על ידי פסיכולוגים במהלך טיפול פסיכולוגי, וזאת לשם קבלת תמיכה נוספת או אבחון שלא יכולים להתקבל בטיפול הפסיכולוגי בלבד. כמו כן, לעיתים צוותי בית ספר יכולים לבקש אבחון פסיכיאטרי כדי לבחון אפשרות של שימוש בתרופות, למשל במקרים של אבחון בהפרעות קשב וריכוז.

החשיבות בפנייה לפסיכיאטר מומחה שיבין את הצרכים והבעיות בהן יש לטפל

החיים יכולים להיות עם מהמורות רבות, בטח במדינה שלנו. ילדים, בני נוער, צעירים, בוגרים ואנשים בגיל השלישי מתמודדים עם קשיים רבים בתחום הנפש, וכשמתבצעת הבחירה לפנות לטיפול פסיכיאטרי, יש לעשות זאת תוך מחשבה רבה.

הפסיכיאטר הוא רופא שהתמחה ברפואה במך שבע שנים כמו כל רופא אחר. לאחר התמחות זו ישנה התמחות נוספת בפסיכיאטריה, של ארבע וחצי שנים נוספות. כמו כן, בתוך תחום הפסיכיאטריה יש תת התמחויות רבות נוספות, בהן ילדים, בני נוער, הפרעות שונות ועוד.

כאשר בוחרים פסיכיאטר יש לשים לב שתחום התמחותו אכן תואם את הצורך, למשל – אם מדובר על אדם שרוצה טיפול פסיכיאטרי עבור הילד הצעיר שלו, חייב למצוא פסיכיאטר לו יש התמחות בילדים או בטיפול ספציפי שקשור לילדים ולילד האישי שלו – לדוגמה, פסיכיאטר ילדים שמתמחה בהפרעות חרדה. קל מאוד לבחון צורך זה, שכן הפסיכיאטרים מתמחים בתחום המסוימים שלהם ומקבלים מטופלים בעיקר לצרכים אלה – בין אם בקופות החולים, בבתי החולים או במרפאות פרטיות. ניתן לבחון את ההתמחות באמצעות המדריכים השונים, באתרי האינטרנט או בשאלה ישירה לפסיכיאטר על ההתמחות שלו.