קרדיט לתמונות FREEPIK

קיים קשר בין בעיות פה והשיניים לבין בעיות בריאותיות אחרות, אולם, מאחורי קיום הקשר הזה קיים משקל גדול לרפואת השיניים ולטיפוח בריאות הפה לאורך השנים, ממש מגיל הינקות. מחלות שיניים וחניכיים יכולות להחמיר במידה והן לא מטופלות, לחדור אפילו לדם ולמערכת הלסת, להשפיע על האופן שבו אנו אוכלים, על ריח הפה שלנו, על איכות השינה שלנו ועל הצורך שלנו לעשות שימוש במשככי כאבים שעלולים גם הם לפגוע בבריאותנו לאורך הזמן. אז אילו טיפולים הם הנפוצים ביותר בתחום רפואת הפה וכיצד עלינו לטפח את הפה והשיניים ביום יום? כדאי להמשיך לקרוא.

הטיפולים הנפוצים ברפואת הפה

רפואת הפה כוללת מגוון טיפולים המעניקים פתרונות לבעיות שונות. הטיפול המרכזי והנפוץ ביותר הוא ריפוי עששת או ריפוי שיניים או חלקן בעקבות עששת. אנחנו מכירים את הטיפולים – מדובר בסתימות כאשר המצב אינו חמור וטיפולים מורכבים יותר של טיפולי שורש ועקירות כירורגיות במקרה הפחות טוב. אנשים שנוטים לאכול מזון ממותק ולהם הרגלי היגיינה נמוכים בטיפול בשיניים יינטו יותר לפתח עששת, כמו גם דלקות חניכיים ומחלות חניכיים אחרות.

עוד טיפול נפוץ מגיע מתחום האורתודנטיה ומטרת הטיפולים בתחום זה היא לשפר את מראה השיניים מבחינה אסתטית אך לא רק – לעיתים קרובות יישור השיניים יהיה מתוך צורך רפואי להסדיר את תחושת הנוחות בלעיסה ומניעת פגיעה בלסת ובשיניים בעתיד. כיום ישנן שיטות שונות של יישור שיניים מהיר ואסתטי כך שרבים בוחרים בו גם בגיל מאוחר יותר ולא רק בגיל הנעורים.

טיפוח הפה והשיניים ביום-יום

טיפוח יומיומי של הפה והשיניים חשוב לשמירת בריאות הפה ומניעת נזקים שונים לאורך השנים. הנה כמה עצות פרקטיות:

  1. צחצוח שיניים נכון: חשוב לצחצח שיניים בזהירות וביסודיות, יש לצחצח ולנקות גם את הלשון לפחות פעמיים ביום – בבוקר ולפני השינה ורצוי לעשות שימוש בחוט דנטלי.
  2. בחירת מברשת שיניים נכונה: מברשת השיניים צריכה להיות בגודל שמתאים לפה כדי שניתן יהיה להגיע לכל השיניים בפה בקלות.
  3. אכילת ממתקים מבוקרת: כבר מגיל צעיר רצוי להקנות לילדים הרגלי אכילה נכונים גם לבריאות השיניים וגם לבריאות הכללית. רצוי להמעיט באכילת ממתקים ולהימנע עד כמה שניתן מאכילת מזונות קשים ומתוקים כמו סוכריות. כמו כן, רצוי להימנע עד כמה שניתן משתיית משקאות ממותקים ומוגזים שכן יש להם השפעה ישירה על בריאות השיניים.
  4. אל תחכו שיכאב לכם: בשיניים יש לטפל כל השנה, יש להקפיד ולהגיע לטיפולים קבועים אצל שיננית, לבצע בדיקה אצל רופא ולא לחכות לשלב שיהיו כאבים כי בדרך שלב זה כבר יכלול טיפולים מורכבים יותר.

לסיכום, כדי לשמור על בריאות השיניים יש להקפיד על שגרת ניקיון בהתאמה לסוג השיניים ולגיל, יש להתחיל זאת מוקדם ולהיות במעקב מתמיד אצל רופאי השיניים. כמו כן, אם אתם מזהים סימנים לכך שיש צורך בטיפול אורתודנטי, מומלץ להגיע על פי המלצת הרופא ולבצע בדיקה מעמיקה שתקבע האם יש צורך בהתערבות נוספת כד לשמור על בריאות השיניים. בנוסף, כדאי לדעת שכיום ישנן שיטות רבות ליישור שיניים, למבוגרים ולצעירים, גם ביישור שקוף שאינו נראה כלל לעין.

קרדיט לתמונות FREEPIK