סיכום שנה של ההנהגה החדשה של בת ים . מהיכן הגענו מה נעשה ומה עוד ייעשה. מה הסטטוס של כל הבטחות הבחירות ומה מצבה של קופת העיר?

פתאום עברה לה שנה מהבחירות הכפולות הסוערות בעיר.
כזכור בת ים "זכתה" ל-2 סבבי בחירות סוערים במיוחד כשבסופם ניצח צביקה ברוט בנוק אווט שהשאיר אבק ליוסי בחר שהתמודד מולו.

אז מה עבר עלנו בשנה הזאת?
חוץ מהתחושה המרכזית שמלווה את התושבים שכולנו גרים באתר בניה אחד גדול
מה קורה מתחת לפני השטח?
כידוע ברוט קיבל ירושה שכל אדם נורמלי היה בורח ממנה, אבל עבורו כנראה זה אתגר או אפילו שליחות לרפא את החולי ולהציל את העיר.

אז מה מצב קופת העיר באמת?! צילום באדיבות: pixabay

הגרעון העצום בקופת העיר, החשב המלווה שיושב למערכת הנהלת העיר על הווריד לא בדיוק מאפשרים לעיר להתפתח לאנשהוא ונראה שהתחזיות השחורות לעיר לא רחוקות מלהגיע.

אולם כשנכנסים לגוב האריות ומסירים אט אט את ענני השחור מגלים שזזו לא מעט דברים.
את מצב קופת העיר במספרים נשאיר לסוף, אז מה בכל זאת זז פה?

ניחוחות חדשים וצעירים עולים מחדרי העירייה. מנויים חדשים, צעירים {דגש על צעירות } , עם אג'נדה ברורה של אנשי מקצוע חדורי מוטיבציה ולא מינויים פוליטיים של החבר של הדוד של האח של הסבתא של ההוא שעבד במטה הבחירות. לתפקיד מנכלי"ת העיריה מונתה הגברת יודפת אפק-ארזי, אשר שירתה במגוון תפקידים במשרד האוצר והייתה סמנכ"לית רשות החברות הממשלתיות. במקביל תפקיד חדש בעירייה שלא ברור איך לא היה עוד קודם  – סמנכלי"ת שירות. מזעקות הפייסבוק הרבות המלינות על העיר והעירייה עולה שהשירות שהתושב מקבל איך נאמר ביידיש – פסארה!
ברוט לא מקל ראש בעניין ולא מתעלם מזעקות ההמון ומביא לצבא העירייה רכש חדש, בתפקיד חדש שכל מהותו הוא לגרום לכך שהתושב יקבל שירות כראוי! כמו שמגיע לנו הבת ימים! – גדולות ונצורות אנו תולים בתפקיד הזה, ומאחלים בהצלחה גדולה לנועה רימון גופרשטיין סמנכלי"ת השירות החדשה.

גרירת רכבים נטושים. צילום: מערכת עירוני בת ים

מצוקת החניה והטבות חניה לתושבים.
צבעי כחול ולבן צובעים את העיר ולא לכבוד יום העצמאות, סוף סוף מי שאינו תושב העיר צריך לשלם חניה {כמו שכל בתימי משלם כשהוא הולך לעיר אחרת} תושבי העיר בעלי תו תושב {שניתן חינם במחלקת החניה } חונים חינם בכל רחבי העיר כולל בחניוני הטיילת. יתרון נוסף לצביעת העיר בכחול לבן הוא בכך שכל הרכבים הנטושים חסרי הטסט וחסרי תו חניה בתוקף נגררים למגרש הרכבים הנטושים ובכך מפנים עוד מקומות חניה.
אנחנו לא שוכחים שעדין יש מצוקת חניה אדירה בעיר, גם מריבוי הרכבים, גם בעקבות עבודות הרכבת שתפסו כל חלקת חניה סבירה וגם בגלל פרוייקטים רבים של התחדשות עירונית שגורמים לתושבים רבים לחפש חניה ולהפוך כל חתיכת מדרכת לחניה בטאבו. מקווים שגם לכך ימצאו פתרונות בקרוב. {למרות שכאמור כשתסתיים עבודת הרכבת הקלה העומס ירד משמעותית} .

אם ברכת הקלה והתחדשות עירונית עסקינן אז אנחנו בטוחים שגם אתם סובלים מהמכרסמים החמודים שצצו ועלו להם ומטיילים ברחבי העיר כתושבים מן המניין. לדברי העירייה תקציב ההדברה הוכפל בכדי למזער את כמות העכברים. חשוב להדגיש כי כל עוד יש חפירות בעיר העכברים לא ייעלמו אבל בעזרת הדברה של העיירה מסביב לבניינים ובגינות ציבוריות, והדברה של דיירי הבניין בתוך הבניין ניתן למזער את הכמות ולמנוע מ"החמודים הקטנים" להיכנס לבתים.

אם כבר דיברנו על חיות, אז אם אתם בעלי כלב ראו הוזהרתם! העירייה הודיעה על גידול של 60% בקנסות המוטלים על כלבים משוטטים ואי איסוף צואת הכלבים 730 ₪ למי שלא יאסוף את צואת כלבו.

ומה לגבי חתולים? מבצע מיוחד של סירוס ועיקור בשיתוף עם מתנדבי בעלי החיים בעיר. במסגרת שיתוף הפעולה, שיחל ביום שני הקרוב 9.12.19, ידווחו התושבים ומאכילי החתולים על מקומות בעיר בהם יש ריבוי חתולי רחוב, החתולים יועברו למחלקה הווטרינרית וישלחו לאחת מהמרפאות הפרטיות בעיר, שלוקחות חלק במבצע זה, ויעוקרו/ יסורסו. בתום תהליך הסירוס/ עיקור יוחזרו למקום ממנו נלקחו. המבצע יארך לאורך השנה כולה ולא יוגבל בזמן והוא ימומן כולו על ידי עיריית בת ים ולא בשיתוף משרד החקלאות. כמו כן הסירוסים והעיקורים יבוצעו במרפאות בעיר ולא ע”י ספקים חיצוניים ובכך גם יסייעו בפרנסה לווטרינרים בבת ים, וכן הם יבוצעו בשיתוף פעולה מלא ופורה עם אנשים פרטיים וארגונים המטפלים בחתולי הרחוב.

מחוף בת ים …. צילום: מערכת עירוני בת ים

מעלית לים – נשמע כמו אגדה מארץ האגדות – לטענת גורמים בעירייה המהלך נמצא בשלבי תכנון, ומתואם עם משרד התיירות. שר התיירות יריב לוין אף ביקר בעיר והבטיח כי משרדו ישתתף במימון הפרויקט, שמבוצע על ידי העירייה וצפוי להימשך כשנתיים. ועל זה אמר המשורר הדגול "ימים יגידו"…

ומה קורה בחינוך? הנהלת העיר השקיעה בקיץ האחרון סכום חסר תקדים של כ-20 מיליון שקלים, הגדול ביותר אי-פעם, כדי לשפץ את מבני החינוך בעיר. בשל מצבם הלקוי של חלק מהמבנים, הוחלט יחד עם ועד ההורים העירוני לפעול בשנה זו – בפעם הראשונה – כדי להסיר את המסוכנות שהייתה קיימת בחלק גדול ממבני החינוך, ובשנים הבאות להתמקד בנראות.  בנוסף, הורה ראש העיר בפעם הראשונה לשפץ את חצרות גני הילדים גם לאורך השנים, ולא להמתין עד לקיץ הבא,  לשם כך העמיד ראש העיר תקציב נוסף של מיליוני שקלים.

עוד חידוש מרענן בנושא החינוך – מפגש של הנהלת העיר עם הורים לילדים בגיל הרך – בנושא שיפור השירות, סוגיית הרישום, שיפוצים בגנים ועוד.

בסיור בתי ספר בעיר. צילום: מערכת עירוני בת ים

בסרטוני הבחירות הבטיח ברוט, חוג ראשון חינם לכל ילד, ציפור קטנה לחשה לנו שהתוכנית תחל בהדרגה בקרוב, מחכים ומצפים.

מה עם הניקיון? מהנהלת העיר נמסר שהם מובילים שינוי שורשי ויסודי בנושא הניקיון, ראש העיר יחד עם יהודה הרוש בשיתוף מנכלי"ת העירייה ואגף שפ"ע נמצאים כרגע בשיאו של מהלך לשינוי כל נושא הניקיון בעיר, הצטיידות בכלים חדשים, שיטות עבודה, הוספת כוח אדם ועוד. בשטח הדברים טרם נראים לעין אבל ממתינים בסבלנות לשיפור המיוחל.

שמישהו ידליק את האור. בתחילת כהונתו של ברוט היה נראה כאילו הוא מביא איתו את מכת החושך ממצרים. כל יום רחוב אחר בעיר היה לוט בחשיכה. בתגובה ברוט משחרר סרטון הסברה לפייסבוק ובו הוא מסביר על בעיה מדאיגה בתשתיות החשמל הרקובות ועל מיליונים שהוקצו להנהלת העיר הקודמת  לתיקון התשתיות שהתאדו להם ואיש אינו יודע לאן ובנוסף הנורות בתאורת הרחוב הוחלפו מבלי להיערך לכך ברמה התפעולית מה שיצר בעיות חוזרות ונשנות בתאורה בעיר.
עם זאת להפתעתנו הנהלת העיר שולפת נתון משמח מאוד!
צניחה של 35% במספר הפניות למוקד העירוני בנושא תאורה!
במענה אקוטי למכת החושך העיריה ביצעה 3 שינויים:
1. הכפלת מספר צוותי הכוננות לטיפול מהיר בתקלות.
2.שדרוג מערכת החשמל העירונית במוקדי העומס.
3. הוספת תקציב ממשרד האנרגיה לתוכנית רב שנתית לטיפול מקיף בכל העיר.

מה עם הסטיגמה על בת ים? כרגע היא עדין עומדת בעינה {בת ים – בוא תרד יש מכות….}, ואם תגידו למישהו אני בתימי, הוא יבין מה עומד מאחורי הדברים ויקח כמה צעדים אחורה. ראש העיר הורה לפעול בתקיפות נגד משפחות פשע וגורמים פליליים הפועלים בעיר. במסגרת זו חתם ראש העיר על צווים נגד סוחרים שהפיצו חומרים אסורים, חתם על צו הריסה לקזינו ולדירות ששימשו כבתי בושת, והעיריה פועלת במשותף עם משטרת ישראל על מנת להוציא מבת-ים את הגורמים השליליים המהווים מחוללי פשיעה בעיר ובכך אולי להטמיע סטיגמה חדשה וטובה על בת ים והבתימים.

אחת ההבטחות שהבטיחה לברוט לא מעט קולות בקלפי הייתה הורדת תשלום הארנונה ע"י ביטול המדידות ההזויות שנעשו ע"י הנהגת העיר הקודמת מה שהוביל להגדלת הדירות של כולנו ומתוך כך להגדלת סכום התשלום לארנונה שגם ככה יקר בטירוף! אז החלו המהלכים המשפטיים לצורך ביטול המדידות . לצורך כך יש  לבצע מדידה מדגמית של כמה מאות דירות בעיר, על מנת להוכיח את המדידות שאינן מדויקות ויש לבטל אותן. הליך זה נמצא בעיצומו, ובהנהלת העיר מקווים להכריז על ביטול המדידות כבר במהלך 2020.  אנחנו מחזיקים אצבעות!

צביקה ברוט. לא רק מדבר, גם עושה. צילום: מערכת עירוני בת ים

קל לדבר אבל לברוט גם קל לעשות . דוגמא אישית –  כאמור בעקבות המספרים המדאיגים שעולים מדוחות העירייה, הורה ראש העיר לחסוך בעלויות התפעול של הנהלת העיר בתקופת ההבראה. במסגרת זו החליט ראש העיר לוותר למשך שנה על רכב השרד שקיבל מהעירייה והודיע כי ימשיך לנסוע ברכבו הפרטי. בנוסף, ראש העיר ויתר על מינוי עוזר נוסף, וסגני ראש העיר לא מינו עוזרים כלל, לכל אורך שנת הכהונה הראשונה. המהלכים הללו חסכו לקופת העירייה כמיליון שקלים בשנה.

אז הבטחנו שנסיים במספרים – ברוט קיבל עירייה בפשיטת רגל, עם גרעון שוטף של 87 מיליון. מיד לאחר כניסתו לתפקיד, גיבש ראש העיר תכנית כלכלית חדשה שכוללת שינוי סדרי עדיפויות, הפחתת דרמטית בהוצאות מיותרות, והעלאה בצפי ההכנסות לעירייה כתוצאה ממדיניות של הורדת יחידות דיור והוספת של מתחמי תעסוקה, מלונאות והיי-טק בשנים הקרובות. היעד שנקבע לצורך עמידה ביעדי התוכנית הכלכלית הוא להפחית בשנת 2019 את הגירעון ב-30 מיליון שקלים, אך נכון להיום עומדת הנהלת העיר על יעד טוב הרבה יותר והגירעון יצומצם בעשרות אחוזים יותר מהצפוי! ורק על זה אפשר לומר שאפו גדול להנהלת העיר הנוכחית ולעומד בראשה.

אז אולי כלפי חוץ מצב העיר נראה איום ונורא, להיכן שלא מסתכלים רואים רק חפירות ובלאגן אבל איך אומר הסלוגן של הרכבת  " קשה עכשיו , קלה אחר כך…." ואולי באמת משהו טוב קורה בבת ים…