שת"פ עם ברלין. בעקבות בקשת ראש העיר הגרמני למקבילו בבת ים צביקה ברוט ללמוד כיצד הפכה בת ים לעיר ירוקה ומהם הדרכים בהם מתמודדת העירייה עם הקורונה.

הצוותים המקצועיים של בת ים ונויקלן (ברלין) התכנסו בתחילת השבוע בזום לאחר שראש העיר הגרמני ביקש ללמוד את המודל הבת ימי של העיר התאומה בת-ים, במטרה להוריד את רמת התחלואה שם בדומה למה שנעשה בעיר. מטרת המפגש היא לשתף את דרכי הפעולה שהתבצעו בעיר והפיכתה לעיר ירוקה בשני הגלים, ושמירה על רמת תחלואה נמוכה. הפגישה בין הצוותים הייתה טובה והם קבעו לנהל סדרת פגישות כאלו כבר בשבוע הבא.

בפגישה לקחו חלק הנהלת המערך העירוני לטיפול במגפה של שני הערים, ובנוסף, שני רופאים ד״ר סאבאסקן וד״ר קוץ שמובילים את הטיפול בגרמניה. ברוט שנענה לבקשת מקבילו, ראש העיר נויקלן מברלין מרטין הייקל, אמר: ״הקורונה לא מבחינה בין מדינות, והיא בעיה עולמית. זו הזדמנות טובה להביא לידי ביטוי את שיתוף הפעולה בין בת-ים לבין הערים התאומות שלה, להחליף מידע במטרה להיאבק במשותף בנגיף, ולסייע לערים אחרות בעולם שיכולות להיעזר במודל הבת-ימי כדי להפוך כמונו לערים ירוקות״.

יש לציין כי  המשנה למנכ״ל משרד הבריאות הישראלי, פרופ׳ איתמר גרוטו אמר כי ״ניהול הקורונה בבת-ים וההובלה של הנהלת העיר הוא לא פחות מצוין, לפני כל עיר אחרת״.

משל"ט הקורונה של עיריית בת ים תיאר בפני עמיתיהם הגרמנים מצגת עם מספר הדברים המרכזיים שמוביל ראש העיר במלחמה בנגיף הקורונה. ביניהם- ההגבלות העצמאיות שנקט ראש העיר ברוט שהעיר הייתה אדומה: סגירת חופי הים, הגבלת השעות בהם, סגירת בתי הכנסת לפני החלטת המדינה המדינה ועוד שוקה של צעדים עצמאיים.

הנושא המרכזי שעלה בפגישה בין הצוותים היה הבדיקות, בנויקלן סיפרו שהתושבים לא מוכנים ללכת ולהיבדק, ובכלל מי שאין לו תסמינים לא נקרא ללכת להיבדק. הם הופתעו מהמדיניות בישראל ובבת ים בפרט, בה קוראים לכל הציבור ללכת להיבדק, גם אם אינו חש בשום תסמין. המשל"ט בבת ים הדגיש שזהו המפתח במלחמה בנגיף, והבדיקות הנרחבות שמתבצעות במתחמי בדיקה עירוניים שמקימה העיריה ללא תור וללא הפניה מסייעים רבות לקטיעת שרשראות ההדבקה.

דבר נוסף שעלה הוא הטיפול באירועים במוסדות החינוך- הצוותים בעיריית בת ים תיארו את התהליך שמתרחש כאשר נמצא חיובי לנגיף בתוך בית הספר, הליך הבידוד המסודר, הלמידה בקפסולות והדגש על מערך החקירות האפדימיולוגי העירוני. שמאתר ומנטר כל העת, מה שמסייע לתהליכים להיות הרבה יותר מהירים ויעלים.

גם מבחינת האכיפה תיארו הצוותים הגרמניים את המורכבויות שעולות בנושא, ובעיריית בת ים שיתפו שהאכיפה מהווה גם עבורם אתגר גדול. אך יחד עם הסברה מסיבית, אמרו בבת ים- הציבור נרתם והופך להיות שותף לדרך ולמלחמה בנגיף. בנוסף הוסבר כי בבת-ים מופעלת יחידת הרחפנים העירונית כדי לאכוף את ההנחיות. מטרת הקמת הסיירת לסייע בהסברה ולהגביר את המודעות למלחמה נגד הנגיף שכוללת שמירה על הנחיות משרד הבריאות – הקפדה על מסכות, ריחוק חברתי והיגיינה.

זוהי אינה הפעם הראשונה שהעירייה נוקטת בצעדי הסברה על מנת למגר את העלייה בתחלואה בעיר. שבוע שעבר יצאה העירייה בקמפיין בת-ים נבדקת לעידוד בדיקות בקרב התושבים. בנוסף כבר עם פרוץ הנגיף  החליטו בעיריית בת-ים לגייס עובדים תפקידים שפחות נחוצים כמו עובדי מוסדות החינוך להתגייס למאמצי ההסברה, ולצאת בקמפיין הסברה שנועד להבהיר לכל תושבי העיר כי הנגיף עדיין מסוכן ויש להקפיד על שמירת הנחיות ומגבלות משרד הבריאות.

שתפ עם ברלין
שתפ עם ברלין צילום דוברות העירייה