קרדיט לתמונות FREEPIK

התקרה האקוסטית נועדה לספק פתרון לבעיות אקוסטיקה שונות – בין אם מרעש שנגרם משכנים ובין אם בחללי עבודה שונים בהם יש הרבה אנשים בקומות שונות ובין אם עבור אולפן הקלטות בו מקליטים מוזיקה. אנחנו מכירים את התקרה במיוחד מעולם התעשייה והמסחר, שם קיים הצורך בשל העובדה שרבים הם האנשים שעובדים ועוברים באותו החלל הפתוח. עם זאת, כיום ניתן לראות גם כיצד האקוסטיקה תופסת חלק מרכזי גם בבתים פרטיים. מהם היתרונות של התקרה האקוסטית המעוצבת ובאילו טכנולוגיות נעשה כיום שימוש לבנייתן? כל התשובות בהמשך.

יתרונות של תקרה אקוסטית מעוצבת

התקרה האקוסטית נועדה בראש ובראשונה לשפר את האקוסטיקה בחלל בו היא בנויה, אין זה אומר שהיא לא יכולה להיות עיצובית, להיפך – רצוי שתהיה כזו ובמיוחד כאשר מדובר על מבנים שבהם ישנה חשיבות רבה לעיצוב, למשל משרד המקבל לקוחות או בית פרטי.

התקרה האקוסטית היא למעשה לוחות המותקנים מתחת לתקרת בטון מקורית, זאת על מנת ליצור את אפקט האקוסטיקה הנדרש. סידור הלוחות והשימוש בחומרים שונים מאפשרים את ספיגת הקול בתקרה והמרתם לאנרגיה אחרת או לכוונם לאזורים אחרים שימנעו את התפשטותם באופן שיגרום למטרד רעש.

ההבדל בין תקרה אקוסטית ובין תקרה רגילה הוא שבתקרה הרגילה אלמנטים שונים של קול מתנגשים בתקרה ומוחזרים לחלל הפנימי בעוצמה. אם מדובר למשל במשרד, הקולות יהיו עוצמתיים ויפריעו מאוד בחלל, אך גם כאשר מדובר בבתים פרטיים הקולות יכולים להטריד.

טכנולוגיות וחומרים מיוחדים המיועדים לבניית תקרה אקוסטית ויתרונותיהם

את התקרה האקוסטית ניתן לבנות מחומרים שונים המאפשרים את ספיגת הקול בצורה מיטבית. למרות שמדובר על חומר מיושן, גם היום לוחות קלקר יהיו שימושיים במיוחד עבור התקרה האקוסטית. אמנם הוא עדיין נחשב לחומר מצוין עבור אקוסטיקה, אך כיום נראה שימוש גם בחומרים נוספים כגון עץ ותרכובות מחומרים פולימריים שונים שנוצרו במיוחד עבור התקרה האקוסטית.

כאשר מרכיבים את אותן תקרות, הדגש הוא על פונקציונליות אך גם על עיצוב, שכן כשמדובר על חללים פנימיים חשוב מאוד לצד כל אותן תכונות מתקדמות – שהתקרה תהיה יפה. לעיתים קרובות נראה כיצד נעשה שימוש בחומרים נוספים כגון גבס ועץ עבור גימור שהוא אקוסטי אך דקורטיבי כאחד. עוד כדאי לדעת כי לגודל האריחים ולצורה בה הם מונחים ישנה גם כן השפעה ישירה על רמת האקוסטיקה שהם יוכלו להשיג. הכלל המנחה הוא שככל שהאריחים יהיו גדולים יותר, כך הקול יוכל לשוט מעליהם במקום להיספג בהם לכן בדרך כלל נראה לוחות בגודל 60 על 60 כסטנדרט אידיאלי.

טיפים לבחירת תקרה אקוסטית מעוצבת

כאשר אתם בונים חדר אקוסטי או כאשר אתם מיישמים תקרה אקוסטית בחדר כל שהוא, עליכם לקחת בחשבון נושאים רבים ובהם רמת האקוסטיקה הדרושה והגימור הסופי שיספק את מראה התקרה.

לדוגמה, תקרת עץ תהיה פחות אקוסטית מתקרת קלקר, היא תהיה יקרה בהרבה והאפקט שלה יהיה עיצובי בהרבה. לעומת זאת הקלקר יצליח להשיג לנו אקוסטיקה גבוהה, הוא זול אך נצטרך עבורו חיפוי משמעותי כדי שהעיצוב הסופי יהיה מהודק.

יש לקחת בחשבון נושאים כמו תליית גופי מנורה, אפשרות ליצירת אפקטים שונים עם חומרי הגימור, למשל יצירת אפקט עננים עם חומרים פולימריים, יש לקחת בחשבון את ההתקנה ורמת הקושי שלה וכמובן שיש לבחור בעלי מקצוע מיומנים ומנוסים בתחום זה.