44 מתנדבי תכנית זה"ב בגני הילדים בבת ים מגיעים לגני הילדים חמושים בווסט זוהר ובבובות החברים מהרמזור – נונו, ללה, וראש ראש המייצגים כל אחד צבע מהרמזור. הבובות מזכירות לילדים את כללי הבטיחות בדרכים ובעזרתן ממחישים המתנדבים לילדים את הסכנות שבדרכים ומזכירים להם כיצד יש לנהוג בדרכים.

בסוף חודש אוקטובר, נפגעה מפגיעת רכב בעת שרכב על קורקינט, יעל רוז גולדשטיין ז"ל בת השש, במושב אמונים הסמוך לאשדוד. הילדה הובהלה במצב קשה לבית החולים, אך שם, לאחר מספר ימים נאלצו הרופאים לקבוע את מותה. סיפורה הטראגי של יעל הקטנה, הוא סיפורם של 32 ילדים (גילאי 0-14) בממוצע בשנה, שנהרגים בתאונות דרכים בישראל.

על מנת להתמודד עם מציאות כואבת זו, מפעילה עמותת "אור ירוק", את תכנית זה"ב בגן (זהירות בדרכים בגן), שבמסגרתה מגיעים מדי שבוע כ- 1,500 גמלאים מתנדבי עמותת אור ירוק לגני ילדים ומדריכים כ-50 אלף ילדים בנושאים הקשורים לבטיחות בדרכים. גני הילדים בהם מתנדבים הגמלאים, פרוסים על פני כ- 100 יישובים ברחבי הארץ.

מתנדבים להצלת ילדים בגני הילדים בבת ים. צילום אילוסטרציה באדיבות אור ירוק

במסגרת התכנית, מגיעים גמלאים מתנדבים אחת לשבוע לגן ילדים הקרוב לביתם. הם משתתפים בפעילות של הגן ובנוסף מעבירים תכנים המתמקדים במסר ״חייבים לשמור על כללי הבטיחות בדרכים״. היקף הפעילות בגנים מגיע לכרבע מיליון שעות פעילות בשנה.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "בכל שנה נמחקת כיתת לימוד שלמה בתאונות דרכים, ילדים שלא יספיקו להתבגר, יוצאים מביתם ויותר לא שבים אליו. בשונה ממדינות רבות בעולם, נמצאת מדינת ישראל במגמה קבועה ואף עולה של ילדים הנפגעים ונהרגים בתאונות דרכים. המדינה, שמעניקה חינוך לילדינו, לא יכולה להיות אדישה לנתונים הקשים האלה וחייבת לדאוג להעניק חינוך לבטיחות בדרכים לכל ילדי ישראל כבר מגיל הגן. הילדים של היום הם נהגי המחר ומי שיוטמעו בו מגיל צעיר ערכים של בטיחות, של זהירות, של שמירה על החוקים, ינהג בעתיד בצורה בטוחה יותר. ככל שיותר ילדים יקבלו חינוך לבטיחות כך נוכל לצמצם את מספר התאונות והנפגעים".

תל אביב-יפו היא העיר המובילה במספר המתנדבים בגנים. עם 100 מתנדבים בתל אביב-יפו, המגיעים מדי שבוע לגני הילדים ומעבירים פעילות בטיחות בדרכים.45 מתנדבים פועלים בחולון ו44 מתנדבים בבת ים, מגיעים מדי שבוע לגני הילדים ומעבירים פעילות בטיחות בדרכים.

מתנדבי תכנית זה"ב בגן מגיעים לגני הילדים חמושים בווסט זוהר ובבובות החברים מהרמזור – נונו, ללה, וראש ראש המייצגים כל אחד צבע מהרמזור. הבובות מזכירות לילדים את כללי הבטיחות בדרכים ובעזרתן ממחישים המתנדבים לילדים את הסכנות שבדרכים ומזכירים להם כיצד יש לנהוג בדרכים.

הפעילות מתבצעת באמצעות סיפורים, שירים, משחקים וחוברות עבודה אישיות לכל ילד. המסרים שאותם מביאים המתנדבים בעקביות ובדרך חווייתית, מסייעים להטמעה של דרכי התנהגות נכונה בדרכים. בנוסף, הילדים משמשים כ"שגרירים" לנושא ומעבירים את המסרים להורים ולשאר בני המשפחה.

משחקי בטיחות להטמעת הערכים:

בעמותת אור ירוק זיהו כי ילדים הם אוכלוסייה המצויה בסיכון גבוה למעורבות בתאונות דרכים, כיתת לימוד שלמה נמחקת בתאונות דרכים מדי שנה. נקודת המוצא היא שככל שמקדימים ומטמיעים בילדים את מסרי הבטיחות כך ניתן לקטוף את הפירות כשהם יגדלו. העמותה פיתחה לאחרונה משחקי בטיחות מהנים עבור ילדים וערכות הדרכה עשירות עבור אנשי הצוות, כדי להעניק ערך מוסף למשחק – גם הנאה וגם בטיחות בדרכים. מתוך התפיסה הזאת אנו מאמינים כי זה חייב להיות פריט חובה בכל גן ילדים, בית ספר יסודי ואפילו בכל בית. תאונות הדרכים הן לא גורל משמים אלא מאבק ארוך וככל שמתחילים לחנך מוקדם יותר את ילדינו כך יתאפשר לנצח את תאונות הדרכים.

מחקר תכנית זה"ב בגן

מחקר מגלה כי הורים שילדיהם עוברים הדרכה שבועית בנושא זהירות בדרכים בגני הילדים, מקפידים יותר על התנהגות בטיחותית של ילדיהם במהלך נסיעה. המחקר שנערך על ידי ד"ר תמי בן בסט, ממכללת סמי שמעון ועמותת "אור ירוק", בדק ומצא כי ישנם הבדלים מובהקים בין קבוצת ההורים שהגן של ילדיהם משתייך לתכנית זה"ב בגן (זהירות בדרכים), אל מול הורים שילדיהם לא משתייכים לתכנית ולא מקבלים פעילות שבועית בנושא זהירות בדרכים.

ניתן לראות מתוצאות המחקר, כי הורים אשר ילדיהם עוברים את הפעילות מקפידים יותר על חבישת קסדה בעת רכיבה על אופניים, ומקפידים יותר על הושבת הילדים במושב בטיחות (בוסטר), לעומת הורים שילדיהם לא עברו את התכנית.

עוד עולה מהמחקר, כי הורים שציינו כי מקור המידע העיקרי שלהם בנושא בטיחות בדרכים מגיע מגן הילדים, היו רבים יותר, כאשר ילדיהם השתתפו בתכנית אל מול ילדים שילדיהם לא השתתפו בתכנית.

הבדל מובהק נוסף אשר עולה מהמחקר, מצביע על בולטות נרחבת יותר לנושא זהירות בדרכים בגן, ולמקום הוויזואלי שהוא תופס. מהתצפיות שנערכו עולה כי בגנים בהם מועברת התכנית, נושא הבטיחות בדרכים מוצג לראווה בצורה בולטת בגן, לעומת גני הביקורת שבהם הנושא כלל לא מוצג לראווה בגן.

ההורים אשר ילדיהם משתתפים בתכנית היו שבעי רצון מהידע המועבר לילדים בנושא בטיחות בדרכים, ומהיקף הפעילות, זאת בשונה מהורים לילדים בגנים של עוברים את התכנית, אשר טענו כי הנושא אינו זוכה לתשומת לב מספיקה בגן, והביעו את אי שביעות רצונם מהיקף הפעילויות המועברות בנושא במהלך השנה.

המחקר נערך בשמונה גני ילדים בבת ים ובחולון, באמצעות שאלונים להורים – ארבעה גנים שמשתתפים בתכנית וארבעה גנים שלא משתתפים בתכנית. המדגם בניסוי המרכזי של המחקר כלל 135 הורים, 76 שהילדים שלהם מקבלים הדרכה ו-59 הורים שילדיהם לא מקבלים הדרכה.