ישנם סוגים רבים של מאפה שמרים. מאפים מתוקים או מלוחים, עוגות לאירוח או מאפים אישיים קטנים. לרוב המחשבה על אפיית מאפה שמרים מעלה קונוטציות של עבודה רבה, פעולות מורכבות וזמן הכנה ארוך. במאמר נפשט את האפייה עם שמרים, ונסביר כיצד אפיה עם שמרים היא קלה ופשוטה כשמכירים את כל הטיפים הקטנים והגדולים. כך תוכלו גם אתם להכין עוגות שמרים מופלאות וטעימות.

מהו סוד השמרים ?

השמרים מטרתם להתפיח את הבצק ולהפוך אותו לאוורירי ופחות דחוס. השמרים הם יצור חי שיוצרים פחמן דו חמצני שהופך לבועות גז שנכלאות בתוך הבצק. בדרך זו הבצק תופח וכך נוצר גם המרקם של הלחם, שיש בו "חורים".

כאשר משתמשים בשמרים חשוב להקפיד שהם יהיו בתוקף. שמרים יבשים מומלץ לשמור במקום קר, המקפיא הוא מקום אחסון מצוין עבורם. אם הוצאתם שמרים ואינכם בטוחים אם הם בתוקף, ניתן לבדוק אותם בקלות. מכניסים כפית שמרים וכפית סוכר לכוס מים פושרים, מערבבים ומניחים בצד לעשר דקות. אם המים מתחילים לתסוס מעט ומתחיל להיווצר קצף סימן שהשמרים בתוקף ואפשר להמשיך לעבוד.

טיפ נוסף הוא סדר הוספת המרכיבים לבצק כך שהשמרים יוכלו לעבוד בצורה הטובה ביותר. רצוי לערבב תחילה את הקמח, הסוכר והשמרים ואז ליצור גומה קטנה באמצע ואליה להוסיף את השמן והמלח. הערבוב הראשוני הזה מבטיח תפיחה טובה יותר.

סוד ההתפחה

כאשר עובדים עם בצק שמרים, כדי שהוא יתפח היטב, חשוב להקפיד על כמה דברים:

 

טעם ומראה

אפשר לשבח את טעמו של הבצק על-ידי הוספה של מעט תמצית וניל או ברנדי. אפשרות נוספת היא הוספת של מעט גרידת לימון שמתאימה במיוחד למאפים במילוי פרג. אפשר להוסיף לבצק עלי רוזמרין, אורגנו או תימין קצוצים, שיוסיפו למראהו נקודות ירוקות־שחורות וישדרגו את הטעם של מאפים מלוחים.

כדי לקבל מאפה בצבע שזוף יותר, אפשר למרוח עליו ביצה טרופה עם מעט מים או חלב. למאפים מתוקים, ניתן להוסיף מעט דבש או סילאן לביצה הטרופה. המאפה יקבל צבע זהוב יותר ותתווסף לו מתיקות נוספת, עדינה יותר.

 

עבודה עם בצק שמרים אכן דורשת התייחסות אחרת, מחשבה מוקדמת ופחות ספונטניות ותוצאות מידיות, אך ההשקעה משתלמת. בצק שמרים שמכינים אותו בצורה הנכונה, יניב מאפים ועוגות נפלאות, טעימות ואווריריות. בצק טוב יהיה קל יותר גם לעבודה ולעיצוב. מגוון האפשרויות למאפה שמרים מתוק או מלוח הוא רחב ואינסופי.

שמרים
שמרים צילום pixbay